Universiteit Twente presenteert uniek systeem voor coöperatief rijden

Auto's die automatisch rekening met elkaar houden tijdens het rijden door met elkaar te communiceren, zoals een auto die vanzelf remt als zijn voorganger dat ook doet. Het klinkt als toekomstmuziek, maar dat is het niet. Een team van de Universiteit Twente doet mee aan de Grand Cooperative Driving Challenge op 14 en 15 mei in Helmond en presenteert op de A270 een systeem dat in staat is onder bijna alle omstandigheden zijn snelheid aan te passen op basis van de informatie afkomstig van de hem omringende voertuigen.

Coöperatief rijden, waarbij auto’s onderling met elkaar communiceren en zo steeds automatisch de juiste afstand tussen bewaren, is een mogelijkheid om de veiligheid op de weg te vergroten en het fileprobleem te verminderen. Tijdens de Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) presenteert team Futurum (een samenwerkingsverband van de Universiteit Twente, Fontys Automotive en de Universiteit van Waterloo, Canada) een systeem dat in staat is om volautomatisch een snelheid te kiezen zodat de wegcapaciteit, comfort en veiligheid verhoogd kunnen worden.

Wat het systeem uniek maakt is dat het ook al werkt als andere auto’s er (nog) niet allemaal mee zijn uitgerust. Dit maakt het systeem veel eenvoudiger te implementeren. Bovendien is het systeem van Futurum niet afhankelijk van infrastructuur langs de weg, maar is het wel in staat hiermee te communiceren. Een ander groot voordeel van het systeem is dat het relatief goedkoop is, wat het aantrekkelijk maakt voor de consument. Volgens Gertjan Tillema, deelnemer van Team Futurum, is het winnen van de wedstrijd niet het voornaamste doel: “Wij willen vooral laten zien dat het met goedkope hardware mogelijk is om op korte termijn auto’s met elkaar te laten communiceren, om zo sneller, comfortabeler, zuiniger en veiliger te kunnen rijden”.

Grand Cooperative Driving Challenge
GCDC is een unieke internationale wedstrijd die op 14 en 15 mei door TNO wordt georganiseerd. Tijdens de wedstrijd nemen elf internationale teams het tegen elkaar op met auto’s die van instrumenten zijn voorzien die coöperatief rijden mogelijk maken. Dit alles vindt plaats in een realistische setting op de A270. Zie ook www.gcdc.net