Economie / Financieel

Opleiding, training, onderwijs

Twentse Beethoven-plannen moeten leiden tot extra talent voor de microchipsector

De regio Twente gaat in de komende vijf jaar ruim 1.600 extra talenten opleiden voor de microchipsector. In de jaren daarna moeten er jaarlijks nog eens zo’n 480 studenten per jaar worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt in deze sector. Deze ambitie vormt de kern van het Twentse plan voor het project Beethoven, dat deze week is aangeboden.

Project Beethoven werd eerder dit jaar gelanceerd, en omvat een forse investering in de Nederlandse microchipsector. Het Rijk heeft 72 miljoen euro gereserveerd voor de Twentse plannen, ook vanuit de regio wordt een financiële bijdrage geleverd aan de realisatie van de plannen.

Investeren in de microchipsector is van groot belang voor Nederland, zowel vanuit economisch als maatschappelijk perspectief. De sector is een belangrijke drager van de economie van de toekomst. ASML behoort tot de absolute wereldtop op het gebied van chiptechnologie en heeft flinke groeiambities. Daarvoor moet de hele keten, waarvan Twente een essentieel onderdeel vormt, groeien.

Voor die groei is het noodzakelijk te investeren in technisch-geschoold talent: het opleiden van Nederlands talent, het aantrekken en behouden van internationaal talent, inzetten op zij-instromers en bijscholing van bestaande werknemers. In Nederland kiezen nog steeds te weinig scholieren voor een technische opleiding. Als gevolg daarvan ontstaat er een steeds groter wordend tekort aan technisch geschoold personeel op de arbeidsmarkt. Het aantal vacatures stijgt onverminderd door. Het tekort aan technisch talent is een rem op de ontwikkeling van de chipsector in Nederland. Hoewel we wereldwijd toonaangevend zijn in deze technologie, staat die positie daarmee onder druk.

Gezamenlijk ontwikkelden de Twentse onderwijsinstellingen, het Twentse bedrijfsleven, en overheden verenigd binnen Twente Board een plan voor de duurzame versterking van de sector. Dit plan beschrijft maatregelen die leiden tot uitstroom van extra technisch opgeleide studenten op zowel mbo-, hbo- als wo-niveau en omvat diverse maatregelen om behoud van talent te bewerkstelligen.

In de periode tot en met 2030 moeten 1.640 extra studenten instromen in de technische opleidingen. Dat moet leiden tot een structurele toename van zo’n 480 afgestudeerde studenten in de daaropvolgende jaren. Belangrijke ambitie is om het potentieel aan studenten dat wordt opgeleid te koppelen aan microchipbedrijven en de “stayrate” van (internationale) studenten in de regio te verhogen.

Ook zijn er maatregelen die op de korte termijn extra potentieel gaan opleiden vanuit zij-instroom en doelgroepen die op dit moment minder vertegenwoordigd zijn in de microchipsector via een aanbod Leven-Lang-Ontwikkelen. De komende vijf jaar moeten daarmee bijna 800 extra mensen hun weg naar de microchipsector vinden en worden circa 2.200 bestaande werknemers in de sector opgeleid naar de laatste stand van de technologie.

Uniek in de aanpak is het Semicon Learning Center, een belangrijk uithangbord voor de microchipsector in Twente en Nederland. Daarin werken bedrijfsleven, studenten en onderzoekers samen aan bijvoorbeeld praktijk- en onderzoeksopdrachten. Ook komen mensen in aanraking met de kansen die de sector biedt en de apparatuur die wordt toegepast in en om de machines van ASML. In de opzet van het Semicon Learning Center staan de opgaven van bedrijven centraal en spelen de bedrijfsvakscholen een belangrijke rol.

“Het aanbod dat we doen is opgesteld in goede samenwerking tussen het bedrijfsleven, de onderwijsinstellingen en andere regionale partners. Daarmee ligt er een belangrijke basis om samen resultaten te halen en snel tot uitvoering van het plan te komen. Dat is de kracht van onze samenwerking in Twente”, aldus Ank Bijleveld, voorzitter van de Twente Board. Bovendien zijn in Twente de huisvestingsmogelijkheden voor extra studenten en medewerkers zijn op korte termijn aanwezig.


Meer nieuws over Economie / Financieel
Meer nieuws over Opleiding, training, onderwijs