Column & Opinie

Goede ideeën, de motor achter innovatie

(Of: "Hoe torpedeer ik innovatie")

Heeft u ook wel eens een idee hoe ‘iets’ beter kan? Er zijn mensen die zo lijkt het wel, daar hun beroep van gemaakt hebben. Voortdurend komen ze met nieuwe ideeën op de proppen. Vaak niet gehinderd door enige vorm van realiteitszin, zo lijkt het soms. Voor de omstanders is het dan vaak lachen geblazen want er is altijd wel iemand die er de draak mee steekt.

Houdt u daarom maar uw ideeën voor u? Het is tenslotte beter om niets te zeggen dan voor gek te staan!
Toch blijkt dat niet verstandig. Niet dat het u kwalijk te nemen is dat u uw ideeën niet deelt of wereldkundig maakt. Het ligt vaak aan de (cultuur binnen) organisaties dat er gezwegen wordt in plaats van ideeën gedeeld. Dit wordt onderschreven door een recentelijk in de bekendheid gekomen rapport van de Erasmus Universiteit en onderzoeksbureau Panteia.

Het innovatie succes van een onderneming is voor ¾ afhankelijk van de ‘sociale innovatie’ en voor ¼ afhankelijk van de ‘technische innovatie’.
Nu zijn beide ‘innovaties’ container begrippen waarbij een ieder kan invullen wat hij/zij wil. Voor het gemak zal ik deze even inkaderen op basis van bovengenoemd onderzoek.
Als eerste de technologische innovatie. Dit is een samenspel van technologische kennis, investeringen in onderzoek, ontwikkeling en opbouw van kennis en toepassingen. Zeg maar R&D en product ontwikkeling.
De sociale innovatie echter heeft niets met techniek of producten te maken. Het gaat hierbij juist om zaken als: kennis, onderwijs en ervaring; de organisatie: management en samenwerking en als laatste het verwerven, integreren en vooral toepassen van nieuwe kennis bij zowel medewerkers als het management. Over de hele organisatie dus.

Dus als u als ondernemer succesvol wilt innoveren kijk dan vooral naar uw organisatie! Als ¾ van het innovatie succes door de organisatie (inclusief uzelf) bepaald wordt en maar ¼ door het technologische deel lijkt me dit in ieder geval een aandachtspunt.

Vanuit mijn eigen professie kan ik deze conclusies helaas onderschrijven. Ja, ik wist dat technologie onvoldoende is voor een succesvolle innovatie en ja, ik weet dat organisaties innovaties kunnen maken of breken. Maar nee, ik had me niet gerealiseerd dat de verhouding zo groot was.
Ik heb wel een interessante ervaring als voorbeeld. Ooit was ik betrokken bij een uitdagend project met een hoge markt potentie. Omdat ik graag in beelden denk stelde ik mij dit project voor als een schip. Zoals we weten komt een schip op de woelige baren de nodige gevaren tegen. Daarnaast zijn er nog andere bedreigingen, in mijn metafoor verbeeld door torpedo’s die op het schip gericht zijn. Wie projecten uitgevoerd heeft zal zich zeker in dit beeld herkennen. U begrijpt wat er nu komt. De eerste torpedo komt uit de eigen organisatie en treft het schip midscheeps. Een beetje project kan zoiets wel aan en na wat herstel- en hoos werk lag ons projectschip weer redelijk op koers. Maar veelvuldige aanvallen, dat wordt iets anders, vooral als je ontdekt dat men ‘s nachts een basalten strekdam precies in het midden van de koers gelegd heeft.
Vanuit dit voorbeeld kan ik rustig stellen dat die ¾ van de succes factor misschien wel erg optimistisch is.

Stel u nu eens voor dat de organisatie waarbinnen dit project draait ‘sociaal innoveert’. Torpedo’s kunnen dan alleen nog maar uit de boze buitenwereld komen. En die zie je aankomen!

Maar wat betekent ‘sociale innovatie’ nu voor een organisatie? Eigenlijk is het niets anders dan kennis en ervaring delen, zorgen dat iedereen voortdurend leert. Een flexibele houding van alle medewerkers en management leden. En vooral een open samenwerking en proberen van elkaar te leren.
Ik weet het, ik hoor sommigen van u al zuchten, ík wil wel, maar het is mijn baas die…….
Misschien is dit wel zo, maar communicatie en samenwerken werkt naar 2 kanten. Als het niet soepel van boven naar beneden gaat, wat is er dan op tegen om het naar boven wel soepel te laten verlopen? Misschien komt dan de vraag waar die cultuur omslag toch vandaan komt?
Kunt u altijd mij nog de schuld geven……