Column & Opinie Ronald ten Boden

Over Ronald ten Boden

Ronald was van 2012 tot en met 2022 werkzaam bij FHI, federatie van technologiebranches, o.a. als branchemanager Industrial Automation FHI / member managementteam. In deze periode schreef Ronald met regelmaat columns voor e-totaal.

Gaan we het fixen?

Ik organiseer en kom bij veel evenementen en hoor een hoop sprekers. Afgelopen tijd kun je er niet meer om heen: energietransitie, klimaatverandering, CO2-uitstoot, waterstof en elektrisch rijden. Dat het publiek trekt, dat klopt. Want als je in je programma iets van energietransitie opneemt, worden veel bezoekers getriggerd om te komen en dat is goed!

Want je hoort nog veel sceptische boodschappen, mensen die verwachten dat het hun portemonnee schaadt, een samenleving die meent dat wij al genoeg doen en ga zo maar door.
Maar er zijn er ook veel die zich het persoonlijk aantrekken. Zo hadden we bij het Productie Proces Automatiserings evenement in januari 2020 de spreker Marinus Tabak. Hij is in 2019 plantmanager geworden en verantwoordelijk voor Eemshaven power station. Deze energiefabriek behoort tot de schoonste en meest efficiënte kolencentrales van Europa. Afstandgestuurd kan de eenheid met 2x22MW per minuut op- en afregelen. Tegelijkertijd voldoet de centrale aan de strengste normen qua emissie-eisen en levert het aan 3 miljoen huishoudens betrouwbare stroom.
Nu kun je zeggen: deze centrale is één van de grootverbruikers van kolen en dus een belangrijke veroorzaker van het probleem. Marinus staat er positief in en ziet het als één grote technologische uitdaging! Als we in de toekomst steenkool als brandstof weten uit te faseren en gaan stoken op alternatieven als biomassa, zal dit betekenen dat er een veel kleinere voetprint over blijft.
Als voorbeeld benoemt Marinus de grassen welke elk jaar worden verbrand in India en die zorgen voor immense problemen. Deze zou RWE prima kunnen inzetten als grondstof. Als ze dan ook nog de CO2 bij de schoorsteen afvangen dan zou dit kunnen resulteren tot een negatieve uitstoot. Een tweetal conclusies die ik hier toch even wil benoemen zijn: hoe we de toekomst ook zien, flexibiliteit is het toverwoord en zonder techneuten kunnen we het wel vergeten!
Nu lezen veel technici e-TOTAAL en zullen zij bovenstaande conclusies met een warm welkom ontvangen, want dat betekent baangarantie. Als we kijken naar elektrisch rijden hebben we al veel stappen gezet, maar of we er al zijn dat is de vraag. Het wordt spannend de aankomende tijd, met de afgebouwde bijtellingsregeling gaan veel mensen toch weer rekenen en bekijken het alleen vanuit hun portemonnee. Daarnaast denken ze aan het gemak en komen al snel tot de conclusie dat het niet zo heel veel meer scheelt.
Natuurlijk zijn veel factoren bij de bovenstaande berekening variabel maar het wordt al snel minder aantrekkelijk. Daarnaast gaat het om een gewoonteverandering en als er iets moeilijk is bij de mens dan is het gewoontes veranderen. Waterstof zou hierbij een oplossing kunnen zijn, want de gewoonte van tanken en na 3 minuten weer voor 600km onderweg, dat lijkt sterk op het rijden op benzine of diesel.
Gasunie, Shell Nederland, Remeha, Stedin, Port of Amsterdam en Groningen Seaports gaan onder de noemer Missie H2 en als partner van TeamNL in aanloop naar en tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2020 waterstof promoten als een belangrijke en duurzame energiedrager voor de toekomst. Tokyo 2020 wordt waterstof, het Olympisch dorp de bussen en de Olympische vlam worden gevoed met waterstof.
Hoe deze waterstof opgewekt wordt en of het 100% rendeert? Deze vragen mag je stellen en de uitkomsten zijn vooralsnog negatief. De waterstof komt vaak nog uit gas of steenkool en de energieverliezen zijn groot. Wellicht zullen deze verliezen op termijn kleiner worden. Maar als je hoort dat energie op winderige dagen nu wordt weggegooid en dat deze juist kan worden opgeslagen, zijn alle opslagmedia een prima alternatief. Ik heb het hier bewust over alle opslagmedia, want wat het ook wordt, gezamenlijk moeten we ons er voor inzetten en vooral stappen gaan maken. En dat geldt niet alleen voor uw CO2-uitstoot maar uw gehele voetprint. Wij hebben een prachtig leven en zo zou ik dat ook de volgende generaties willen doorgeven. Want vergeet niet: de natuur heeft ons als mensheid niet nodig!