Column & Opinie Tim Middeldorp

Over Tim Middeldorp

Sr. Projectmanager FHI, federatie van technologiebranches

Convergerende markten zijn kansen voor automatische identificatietechnologieën

Een onmiskenbare trend in de industrie - en feitelijk in de wereld - is dat traditionele markten en leveringsprogramma's ‘convergeren'. Met andere woorden: ze komen dichter bij elkaar. Of je het nu hebt over de traditionele IT- en OT-scheiding die met intelligente sensortechniek langzaam naar elkaar toegroeit of over cyber-fysische systemen zoals Virtual Reality die zijn intrede doet. Ondernemers passen zich aan. Tegelijkertijd zien velen door deze trends juist kansen. Een daarvan is de opkomst van tra-ceability en automatische identificatietechnologieën (auto ID).

Het gebruik van RFID’s gaat terug tot de jaren zestig. Tegelijkertijd is deze technologie, waarmee je op afstand informatie opslaat of afleest van tags, (weer) in de mode aan het raken. Over mode gesproken; dit is precies zo’n markt die opeens te maken krijgt met elektronica en automatisering. Denk aan wearables en ‘slimme’ kleding, maar denk ook aan de voordelen voor de productie en logistiek.

Voor de derde jaarlijkse editie op rij organiseert FHI op 17 april 2018 het Auto-ID event. Met betrokken bedrijven kwam er in de voorbespreking naar voren dat de focus dit jaar moet liggen op ‘tracking & tracing’ en ‘data handling’. Ook kwam naar voren dat het goed is om na te denken over de standaarden voor RFID, iets waar je niet vaak bij stil staat. Om uniforme standaarden voor identificatie te waarborgen is GS1 Nederland in de jaren zeventig opgericht. Op hun website staat dat ze als netwerk fungeren voor alle (retail) ketenpartners. Maar markten convergeren dus industriële kansen dienen zich aan.

Kennisoverdracht voor goede toepassingen met auto ID-technologie biedt kansen aan indu-strie en logistiek. Auto ID-technologie geeft mogelijkheden in de controle van goederen in de (productie)processen. Voor de juiste verwerking van de data en de keuzes in de technologie, zoals hardware, software en integratie, is het goed om je licht op te steken bij concrete bedrijfsvoorbeelden.

In het seminarprogramma van het Auto-ID event spreekt onder andere het bedrijf Qlip, een partner in de zuivelketen en gespecialiseerd in kwaliteitsborging van agrofood. Binnen het proces van bemonstering van rauwe melkmonsters maken zij gebruik van zowel GPS- als RFID-technologie. Het is een lichtend voorbeeld van een partij die van oudsher sterk verankerd is in de Nederlandse zuivelsector en dat door convergerende markten en technologieën ons aller voedselveiligheid en -kwaliteit bewaakt.

Een ander typisch Nederlands voorbeeld: fietsen. Accell Group, de holding achter diverse fabrikanten van de merken Batavus, Sparta en Koga, belicht op het Auto-ID event het systeem dat zij in gebruik hebben om duizenden orders per dag te verwerken. Meer en meer werken zij ernaar toe om een dienstverlenend bedrijf te zijn in plaats van voorraad te houden. Met recht een Gelderse trots.

Zelfs RFID-tags die worden toegepast op de mens zijn geen toekomstmuziek meer. Maar dit geeft velen toch een unheimisch gevoel. Terecht als je kijkt naar hoe de regelgeving over bijvoorbeeld privacy achter de technologie aanholt. En dan heb ik het nog niet over gezichtsherkenning of andere biometrische technologie. Vooralsnog zijn de bedrijfsmatige keuzes voor automatische identificatietechnologie prima te overzien, mits je goed geïnformeerd wordt en samenwerkt met betrouwbare partners.

Tim Middeldorp
Sr. Projectmanager FHI