Sublieme grafische weergave voor mobiele omgevingen
Als u vandaag de dag op zoek bent naar een industriële box-PC, dan is het aanbod dusdanig breed dat kiezen moeilijk is. Het lijkt wel of er een product is voor elk specifiek marktsegment. Het probleem is dat het lijkt of er steeds meer specifieke marktsegmenten bijkomen. Zo geldt bijvoorbeeld voor de transportsector dat er steeds zwaardere eisen worden gesteld, met name op het gebied van de grafische weergave. Wat ligt dan meer voor de hand om gebruik te maken van een modulair systeemconcept?
Traditioneel staat de embedded wereld er niet om bekend dat deze hoge grafische prestaties vereist van de systemen. Is bijvoorbeeld bij een machinebesturingssysteem een hoge resolutie van het grafische uitleesvenster altijd echt nodig? In de afgelopen jaren heeft de embedded elektronica echter ook zijn intrede gedaan in mobiele toepassingen. Met name in de sector openbaar vervoer zijn de eisen aangescherpt. Steeds meer en grotere schermen houden reizigers geïnformeerd en neemt de vraag naar een betere grafische weergave via de elektronische systemen alsmaar toe. Op de achtergrond kan een computer eveneens worden aangesloten op de actuele functies van het betreffende voertuig en kan deze aanvullende taken uitvoeren.
CPU en GPU samen op een chip
Het samensmeltingsconcept van de APU’s van AMD is precies op tijd geïntroduceerd. APU staat voor accelerated processing unit en dit geeft meteen al een indruk wat er zo speciaal aan is. Los van de actuele x86 CPU bevat de chip eveneens een GPU (graphics processing unit) van AMD’s Radeon-serie met het prestatieniveau van een speciale grafische verwerkingskaart. Dit heeft AMD in staat gesteld om de 3-chip oplossing, bestaande uit een processor, Northbridge en Southbridge, hetgeen tot nu toe gangbaar was, te reduceren tot een 2-chip oplossing met beperkte afmetingen. Deze benadering, die ideaal is voor embedded applicaties die absoluut vragen om kleine vormfactoren, heeft ertoe geleid dat AMD de embedded G-serie processoren in 2011 op de markt introduceerde. Vergeleken met de krachtige combinaties van een processor en een toegevoegde grafische kaart voor gebruik in bureaucomputers, levert deze combinatie een bijzonder lage vermogenopname op. De dual-core G-T40R op 1 GHz met geïntegreerde Radeon HD 6250 grafische verwerkingseenheid heeft een maximum TDP (thermal design power) van slechts 5,5 W.
De APU’s van de embedded G-serie maken de weg vrij voor een nieuwe serie box-PC’s en tablet-PC’s van MEN. De eerste box-PC die wordt geïntroduceerd is de BC50M, die in zijn standaardconfiguratie is voorzien van één van de krachtigste embedded APU’s, namelijk de G-T48N die een dual-core CPU op 1,4 GHz combineert met een Radeon HD 6310, zie afbeelding 1. Het maximale thermische ontwerpvermogen (TDP), dat wil zeggen de maximale warmte die kan worden gedissipeerd, bedraagt 18 W. Door MEN is het systeem zodanig ontwikkeld dat de BC50M betrouwbaar gedurende vele jaren onder extreme condities kan worden gebruikt. Tot de specifieke producten van MEN behoort een systeem dat voldoet aan de strenge eisen van de spoorwegstandaard EN 50155, naast andere specificaties. De temperatuurklasse Tx van deze spoorwegstandaard vereist een betrouwbare werking tussen -40 en +70 °C en voor tien minuten zelfs tot +85 °C. Omdat de BC50M bovendien is ontworpen als een onderhoudsvrij systeem, dient hieraan te worden voldaan zonder gebruik van een ventilator.
Is dit allemaal te veel van het goede?
Als je denkt aan high-tech bussen kom je al gauw uit op air-conditioning. Bij het overwegen van de bovengenoemde specificaties kan men zich afvragen of een extreem warmte-tolerante computer voor het openbaar vervoer ook echt nodig is. Fabrikanten van high-tech bussen kijken echter wereldbreed, omdat ze de werking van hun producten niet willen laten afhangen van de seizoenen of de geografische omstandigheden. Er worden compleet andere eisen gesteld aan computers aan boord van een bus in de middaghitte van Dubai of op een koele, regenachtige dag in ons land.
Bussen in een woestijnachtige omgeving worden uiteraard voorzien air-conditioning, maar de hete luchtstroom die vanaf de buitenkant binnenstroomt bij elke stop betekent een aanslag op de interne elektronica, met name als het apparaat direct boven de stoel van de chauffeur is geïnstalleerd, zoals dat in een concrete toepassing voorkomt. In dit geval kunnen een aantal taken worden overgenomen, zoals het registeren van een stopverzoek, of het verwerken van de weergave van de stops afhankelijk van de plaats van het voertuig. Daarnaast stuurt het apparaat betrouwbaar passagiersinformatie of advertenties naar tenminste twee onafhankelijke schermen – zelfs met de volledige HD-resolutie of meer.
Voor het complete artikel klik hier
Zie voor nadere informatie: www.menmicro.com/09BC50M.htm