Hoe groot is het koppel?
Digitale koppelmeetflens voor hoge koppels
Er worden de laatste jaren steeds hogere eisen gesteld aan koppelmetingen in testbanken. In rol- en testbanken voor dieselmotoren of versnellingsbakken moeten steeds hogere koppels met steeds meer precisie gemeten worden. Daarom heeft Hottinger Baldwin Messtechnik (HBM), de nieuwe T40FM koppelmeetflens op de markt gebracht. Men had al jaren meetflensen in hun leveringsprogramma, maar de hogere eisen van de gebruikers, hebben er toe geleid dat men de bestaande flensen op vele punten heeft aangepakt waardoor een betere sensor is ontstaan.
HBM is groot geworden met haar rekstrooktechnologie, die nog steeds de basis vormt voor een groot aantal sensoren. Zo levert men opnemers voor het meten van gewicht, kracht, koppel, druk en temperatuur, maar ook optische rekstroken en piëzo-elektrische opnemers. Verder heeft men de laatste jaren veel geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van data-acquisitiesystemen en softwareplatforms voor de verwerking van meetgegevens. Bekende productlijnen voor data-acquisitie zijn QuantumX, MGCplus, SoMat en Genesis HighSpeed, elk met hun eigen specifieke toepassingsgebieden.
HBM Benelux is overigens onlangs verhuisd naar Waalwijk. In het nieuwe pand zijn de sales- en service-afdeling van HBM Benelux uit Tiel en de engineeringafdeling uit Dongen ondergebracht. Deze laatste afdeling houdt zich voornamelijk bezig met de Genesis HighSpeed productlijn, die in 2009 werd overgenomen.
Koppel meten
Het koppel is zoals bekend, de kracht die nodig is om iets te laten draaien. Deze kracht kan bij een hefboomsysteem vrij gemakkelijk gemeten worden, maar gaat het om het koppel dat een motor moet leveren om een as te laten draaien, dan wordt dat veel lastiger. Je kunt immers niet zomaar voelen wat de motor voelt. Daarvoor moeten er aanpassingen gemaakt worden zodat wel te ‘voelen’ is hoe groot het krachtenspel is.
Een mogelijkheid om het koppel te bepalen, is door gebruik te maken van een as die kan torderen. Door naar de mate van tordering te kijken, kan een indruk verkregen worden van de krachten die uitgeoefend worden. Deze methode heeft grote nadelen omdat het vrij lastig is om onder alle omstandigheden de mate van tordering te kunnen omrekenen naar de geleverde kracht. Veel beter is het om direct de kracht te meten, iets dat eigenlijk vrij simpel kan. Wanneer de as letterlijk doorgezaagd wordt en er een krachtsensor in serie gekoppeld wordt, dan levert dat direct een waarde op die niet omgerekend hoeft te worden of afhankelijk is van grootheden zoals de temperatuur.
Voor het complete artikel klikt u hier
Meer informatie over de nieuwe koppelmeetflenzen vindt u hier